Har konsten redan accepterat sin egen undergång? Performancerna på Lilith i Malmö döljer ett latent svar

Lilith performance studio Durational Space #5

Lilith performance studio överraskar  – som alltid – även denna gång. I den femte av performance-serien Durational Space kombineras fem tysta scener med ett ljudverk av Jean-Louis Huhta som tonar ut över rummet och aktiverar allt annat som försiggår. Den ambienta ljudpanelen följer den långsamhet och koncentration som präglar de pågående processerna. Vid en bardisk där Josefina Björk serverar egna drycker, vid en trampmaskin där Anders Engman i rött ljus trampar uthålligt medan hans kropp alstrar mjölksyra och hans juicer fermenteras. En brottningsmatch pågår mellan två män, milt, intimt och lekfullt där Elias Björn testar vad som kan accepteras eller förnekas i kollektiva sammanträffanden som formar oss. Och till slut: kärnfrågan som genomsyrar allt.

Den ställs av Roxy Farhat: hur länge ska vi konstnärer hålla på när kulturen monteras ner, högervindar blåser, krig och konflikter pågår och världen håller på att gå under. Har konsten accepterat sin egen undergång eller kan konsten bidra till att rädda framtiden? Besökarna får fem frågor och tar god tid på sig att svara. Deras texter och reaktion kommer att få Roxy Farhat att ta beslut om att lägga av eller fortsätta.

Förutom att engagera sig politiskt så ligger i och för sig svaren redan i de andra performancerna: uthållighet vinner i längden, långsam och sammanbiten men tolerant, subversiv och fantasifull, kreativt nyskapande som ger vinster på flera plan, i stället för konfrontation i politisk aktivism och plakatkonst för en bestämd ideologi. Kanske en väg att följa? Den 7 december möter hon sin publik för att meddela sitt val.