Performancekväll med Thomas of Norway.
Jag kommer lite tidigt till det lilla galleriet, Redan Galleri vid Amiralsgatan i Malmö en ljus kväll i februari. Genom det stora fönstret från gatan ser jag att dansaren och konstnären redan är i gång. Över det lilla orangeklädda podiet där Rina Eide Løvaasens minutiöst penslade jättemålning hänger utför dansaren och koreografen Thomas of Norway en unik sekvens av rörelser, släpande sin kropp hasande och krypande över golvet. Hans frustande andning sammanfaller med konstnärens ljudspel som lågt strömmar från högtalarna.
I och med all allt fler besökare slinker in i galleriet under den två timmar långa seansen ändrar dansaren sin plats i rummet, kryper ut bland hängande målningar och videoskärmar. Han står på huvudet, tvingar kroppen till omöjliga positioner, sliter i rekvisitan med tänderna, knäpper med fingrarna och stryker sig mot upphängningskedjor och krokar. Han fäster blicken bortom och nära.
För omkring sju år sedan påbörjade den Malmöbaserade Rina Eide Løvaasen ett omfattande projekt som knappast kommer att kunna ses i sin helhet ens när det avslutas. Målningar, glasobjekt, videoverk, ljud och performance med specialsydda dräkter rör sig kring universums gåtor, från vardagens seriefigurer, sagolika och historiska händelser till havets och rymdens komplexitet. Research, fjärran resor och samarbeten dokumenterar hur hon upptäcker komplicerade sammanhang på ett unikt och personligt vis. Alkemins hemligheter med referenser till växtvärlden, till geometri och grammatik fogas i hennes bildvärld samman med spetsforskning från oväntade områden till en glittrande helhetsupplevelse som presenteras bit för bit på utställningar och i framföranden.
Dansaren och koreografen Thomas of Norway var en av de fyra utvalda som inbjöds till en resa till olika avlägsna platser som Svalbard och Döda havet, för att framföra en performance som del av detta stora projekt för ett par år sedan. De klädde sig i glittrande svårstyrda dräkter och bar på en speciell Möbiusskulptur, en dekorerad silikonring, som under dansens gång också skulle användas. På skärmar ser vi delar av framförandena. Dansaren i galleriet denna kväll riktar sin blick liksom oförstående mot konstverken. Han har ringen med sig, klär den över sig, bär den mellan tänderna eller kryper ifrån den.
När jag efter en och en halv timme lämnar föreställningen bär jag med mig tankar kring en varelse som med sina sinnens hjälp försöker orientera sig i en obegriplig omvärld. De färggranna och perfekta ytorna i Rina Eide Løvaasens rusiga visuella värld snarare lyfter än döljer disharmonierna och katastroferna i vår tid.
Men ännu är inte detta imponerande projekt avslutat. Tar det en ny riktning så ser vi det vid nästa utställning. Och väntar på en berättelse om den långa arbetsprocessen.
Utställningens titel är Chances Are Great That A Delicacy of Perception And Essential Truth Are Not Atteinable. Till den 25 februari.